تاريخچه دانشكده
دانشكده پرستاري بروجرد، يكي از دانشكده هاي دولتي تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكي لرستان مي باشد كه مجوز تاسيس آن در سال 1390 اخذ گرديده است. اين واحد آموزشي، در بهمن ماه 1390 با پذيرش 20 دانشجو (ده نفر پسر و ده نفر دختر) در رشته پرستاري، ازطريق كنكور سراسري در مقطع كارشناسي ، فعاليت خود را آغاز نمود . از سال 90 به بعد، به كيفيت و كميت دانشجويان پذيرفته شده افزوده شد و به موازات آن، زمينه هاي فعاليتهاي آموزشي اين واحد، گسترش يافت. از بهمن ماه سال 1400 رشته هوشبري در مقطع كارشناسي ناپيوسته با ظرفيت 15 دانشجو راه اندازي گرديد. در سال 1401 رشته كارشناسي پيوسته هوشبري و كارشناسي ناپيوسته اتاق عمل با ظرفيت 10 و 15 دانشجو به ترتيب تاسيس گرديد. در حال حاضر حدود 250 دانشجو در اين دانشكده در حال تحصيل مي باشند.
چشم انداز
ما در دانشكده پرستاري برآنيم كه با تدوين و عملياتي نمودن برنامه استراتژيك و با ارائه آموزش هاي تئوري و عملي با كيفيت بالا، فارغ التحصيلاني توانمند، متعهد و اخلاق مدار در رشته هاي پرستاري، هوشبري و اتاق عمل را تربيت نموده و به عرصه كار و اجتماع عرضه نماييم. همچنين در آينده اي نزديك بتوانيم بعنوان دانشكده اي توانمند در سطح كلان منطقه و نيز در سطح كشوري خدمات آموزشي و پژوهشي ارزشمندي ارائه نموده تا به اين وسيله در ارتقاء سطح سلامت جامعه شريف ايران عزيز گامي هرچند كوچك برداريم و تا سال 1404 به آن نائل آييم.
رسالت دانشكده
دانشكده پرستاري بروجرد بعنوان يكي از دانشكده هاي بسيار مستعد دانشگاه علوم پزشكي استان لرستان درصدد است از طريق ارائه خدمات آموزشي مناسب و تربيت نيروي انساني با دانش و مهارت، متعهد، با اخلاق و پژوهشگر موجبات ارتقاء سطح سلامت جامعه را فراهم نمايد. رسالت اين دانشكده ارائه آموزش در بالاترين سطح كمي و كيفي به منظور تربيت نيروهاي انساني توانمند در حيطه هاي ارائه مراقبت به بيماران و مددجويان، انجام فعاليت هاي آموزشي در رابطه با مددجويان، همكاران و دانشجويان، انجام پژوهش در زمينه تخصصي در راستاي رسيدن به عملكرد مبتني بر شواهد و مديريت امور در حيطه وظايف به بهترين نحو است. شايان ذكر است تمامي موارد مذكور با در نظر گرفتن ملاحظات فرهنگي جامعه مسلمان ايراني و نيز اسناد چشم انداز پيشرفت كشور نظير سند چشم انداز 1404 صورت خواهد گرفت. در راستاي نيل به اين مهم اهداف خرد و كلان ذيل بر اساس اولويت در سال 1402-1401 پيگيري مي گردد.
اهداف
اهداف كلي و درازمدت:
1. توسعه فضاي فيزيكي دانشكده متناسب با افزايش رشته هاي و تعداد دانشجويان
2. پيگيري فرايند آموزشي شدن بيمارستان هاي آيت الله بروجردي، امام خميني (قدس) و شهيد دكتر چمران با تمركز اوليه بر بيمارستان آيت الله بروجردي
3. به كارگيري اعضاي هيات علمي مجزا براي رشته هاي پرستاري، هوشبري و اتاق عمل در غالب لعضاي هيات علمي پيماني يا طرح تعهد
4. پيگيري درخصوص تفكيك گروه هاي مصوب براي رشته هاي تازه تاسيس هوشبري و اتاق عمل
5. جذب نيروهاي كارشناس در واحد هاي مختلف مرتبط با مسائل آموزشي اعم از واحد امور آموزش، مركز مهارتهاي باليني، آزمايشگاه
6. اخذ مجوز براي تربيت دانشجو در رشته هاي فوريت هاي پزشكي و تغذيه و پزشكي جهت حركت به سمت دانشكده علوم پزشكي
7. تلاش براي بستر سازي مناسب در دانشكده جهت راه اندازي تحصيلات تكميلي و پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد
8. بستر سازي مناسب در حيطه ايجاد زمينه مناسب براي فعاليت هاي بين المللي در حيطه پذيرش دانشجو همسو با هدف دانشگاه در اين زمينه
9. گسترش روابط علمي و پژوهشي با مراكز علمي و دانشگاهي كشور
10. اخذ مجوز يك مجله علمي-پژوهشي
اهداف ميان مدت و كوتاه مدت
اهداف حوزه آموزشي
1. ارتقاء فرايندهاي اعتباربخشي آموزشي
2. توسعه توانمندسازي اساتيد با استخراج نيازهاي آموزشي و ارسال به مركز مطالعات دانشگاه و نيز مساعدت در تسهيل مشاركت در برنامه هاي توانمندسازي
3. ترغيب اساتيد در بكارگيري روشهاي نوين تدريس بواسطه كارگاه هاي توانمندسازي اساتيد و نيز مشاركت در طرح هاي پژوهش در آموزش
4. استخراج ارزشيابي هاي صورت گرفته از اساتيد و ارائه بازخورد جهت توسعه آموزش
5. ارتقاء مشاركت اساتيد در برنامه هاي آموزش مجازي در دروس (با تاكيد بر آموزش تركيبي حضوري-مجازي)
6. پيگيري و توسعه امور مربوط به دانشجويان استعدادهاي درخشان
7. توسعه كمي و كيفي تجهيزات آموزشي و فناوري اطلاعات
8. توسعه و تجهيز بيشتر واحدهاي مرتبط با فعاليتهاي آموزشي اعم از مركز مهارت هاي باليني، آزمايشگاه ها، كتابخانه، مركز فناوري اطلاعات
اهداف حوزه پژوهشي
1. تكميل فرايند الكترونيكي شدن كتابخانه
2. تعيين و تدوين اولويت هاي پژوهشي دانشكده بر اساس نيازهاي شهرستان و اطلاع رساني به دانشگاه جهت درج در ليست مصوب اولويت هاي پژوهشي استان
2. به كار گيري راهبردهايي جهت كاربردي كردن تحقيقات و استفاده از آنها در حوزه سلامت
3. تشكيل جلسات مشترك با معاونت هاي مختلف دانشكده اعم از آموزش، فرهنگي و دانشجويي و تعيين زمينه هاي همكاري پژوهشي در هر نيمسال تحصيلي
4. توسعه همكاري هاي درون بخشي و برون بخشي در امور پژوهشي
5. شفاف سازي فرايند ثبت تا تصويب عناوين پژوهشي
6. ارتقاء و استمرار فعاليت هاي كميته تحقيقات دانشجويي در دانشكده
7. هدفمند سازي و ايجاد انگيزش براي انجام فعاليت هاي علمي و پژوهشي( اساتيد و دانشجويان)
8. بررسي و تلاش در جهت رفع موانع و مشكلات پژوهشي اعضاء هيات علمي
9. ترغيب و تسهيل فرايند تاليف و ترجمه كتب مرتبط با پرستاري توسط اعضاء هيات علمي
10. تدوين و تصويب طرح هاي پژوهشي مرتبط با پرستاري (حداقل 5 عنوان) ظرف يكسال آينده
11. به چاپ رساندن حداقل 7 مقاله پژوهشي در مجلات علمي و پژوهشي داخلي در هر سال( به ازاي هر نفر هيئت علمي درسال يك مقاله)
12. به چاپ رساندن حداقل 3 مقاله ISI يا نمايه scopus يا pubmed در سال
13. چاپ حداقل 5 مقاله منتج از طرحهاي دانشجويي مصوب در كميته تحقيقات دانشجويي در سال
14. برگزاري كارگاه هاي آموزشي پژوهشي مشترك متناسب با نيازهاي معاونت درمان دانشگاه در بيمارستانهاي شهرستان بروجرد
15. تقويت واحد ارتباط با صنعت دانشكده با شناسايي سازمان هايي كه امكان اجراي پروژه هاي مشترك تحقيقاتي در آنها وجود دارد از قبيل آموزش و پرورش، شهرداري،...
16. ترغيب اعضاء هيات علمي جهت انجام طرحهاي پژوهشي نوآورانه و ثبت اختراعات با اطلاع رساني و فراهم نمودن شرايط جهت شركت نمودن اعضاء در كارگاه هاي آموزشي مرتبط جهت تقويت سطح دانش آنها در رابطه با فرايند انجام كار
17. ايجاد كتابخانه الكترونيكي با تسريع الكترونيك سازي كتابهاي كتابخانه در سامانه فراكاوش
18. تجهيز كتابخانه به كتب و مجلات علمي مرجع بصورت چاپي و الكترونيكي
19. توسعه واحد IT از نظر سخت افزاري و نرم افزاري و تقويت پهناي باند اينترنت دانشكده
20. برگزاري كارگاه هاي آموزشي پژوهشي پايه و اختصاصي در زمينه END NOTE, SPSS, Stata,… ، مقاله نويسي، روش تحقيق كيفي، تجزيه و تحليل آماري،..... براي اعضاي هيئت علمي، غير هيئت علمي، مربيان و دانشجويان از هر كدام يك مورد در هر سال
21. پيگيري و حمايت از شركت اعضاي هيئت علمي و مربيان دركارگاه هاي آموزشي درون دانشگاهي و همايش هاي كشوري در چهار چوب قوانين مصوب شوراي پژوهشي دانشگاه و يا بر اساس احساس نياز دانشكده جهت توانمند سازي پژوهشگران
22. برگزاري منظم جلسات ژونال كلاب اعضاي هيات علمي
23. اطلاع رساني مناسب همايشها وكنفرانسها به اساتيد و دانشجويان
24. اطلاع رساني منظم برنامه هاي پژوهشي دانشگاه به اساتيد و دانشجويان